CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

måndag 20 augusti 2012

"OM INTE SPRIT, TJÄRA ELLER BASTU HJÄLPER....

... ja, då är sjukdomen dödlig." ("Jos ei sauna, terva ja viina auta, on tauti kuolemaksi.")


Den finska bastun sägs vara roten till mycket gott. Kanske saknar jag den finska bastun så pass, att jag känner mig smått deprimerad och tyngd idag.

Jag har många tankar i huvudet som jag inte riktigt kan sortera in och göra mig av med. Detta sätter sinnesstämningen för dagen. Och till råga på allt, började det regna nu. 
Jag som tänkte att jag skulle promenera det första jag gjorde när jag vaknade, fann att jag fångades av den finska melankolin (det stämmer nog inte bokstavligt talat, för när jag läser på om melankoli, finner jag detta... (en form av djup depression)... då är det ju fel att säga att man är melankolisk... visst, jag är säkerligen lätt depressiv utav mig, men inte djupt... det är ju något helt annat det...)) och alla måsten för dagen. Jag fastnade framför datorn och har svårt för att ta mig för någonting över huvudtaget.

Nej... Nu börjar det åska också!

(en intressant passage om melankolikern här (från Wikipedia måndagen den 20 augusti kl 10:03): Skillnaden är att melankolikern inte upplevt en egentlig förlust, men på något sätt blivit kränkt och besviken, och sörjandet därför inte vänder sig mot ett faktiskt objekt. Melankolikern skiljer sig också åt från den sörjande genom att nedvärdera sitt ego till någonting värdelöst som inte är till någon nytta och borde bestraffas. Egenbilden av moralisk underlägsenhet resulterar i sömnlöshet och matvägran och – vad som är psykologiskt förvånande – en saknad av överlevnadsinstinkt vilket annars är en gemensam strävan för allt levande. Oavsett om melankolikern varit högpresterande, socialt aktiv och ansvarsfull eller inte bidragit till samhället på något sätt kommer de uttala sig lika nedsättande om sitt ego när melankoli utvecklats.)

De delar som är röd-märkta, stämmer med min sinnesstämning just nu... Jag tror dock att det kommer att gå över, så fort jag får ett annat problem att tampas med... Men det är verkligen så där jag känner mig... värdelös, orkeslös och som en börda...



...

Efter att tankarna malt ett par timmar, bestämde jag mig för att flytta "att göra-punkterna" till nästa dag. Det blir till att nöja sig med det nödvändigaste idag...
  • klippa naglarna
  • duscha
  • fixa mat till jobbet
  • försöka vara positiv, eller åtminstone neutral i humöret
 fler saker pockar på uppmärksamhet
  • bilen borde tvättas
  • de nya promenadskorna borde bytas ut till större storlek, då inläggen inte riktigt vill samarbeta
  • retur av ärmlös skjorta till sizzix... den är orange, men jag tycker att den är för dyr...
  • jag borde engagera mig i att tömma hemmet och garaget på onödigheter... kanske kan majornas bakluckeloppis vara ett alternativ längre fram...

en annan tanke stör mig...
vågfan visar på att jag inte gått ned något alls... fastän jag inte äter onyttiga sötsaker eller andra slags frestelser... det är så jädra tröttsamt... jag vill vara positiv och stark i tron, men idag känns det svårare än andra dagar...

londonresan hägrar och är inte många veckor bort... det ser jag verkligen fram emot... men innan dess, bör jag boka in en tid hos frissan, så att hon kan fixa till håret lite grand...
väninnan o jag pratade om att gå ut o dansa i London... min första tanke hamnar på skorna... vad i helgoland skall jag ha på mig, jag som antingen måste ha inlägg eller foppatofflor... det kommer ju att vara snyggt värre... men men... det är väl så det får vara...

Nåja... nu vill jag inte tynga ned er ytterligare... jag får ta mig i den kraglösa tunikan och lyfta mig från stolen...

"brewed with perkele"-uttrycket stämmer inte riktigt på mig idag...





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).