CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

måndag 16 januari 2012

Vecka 3 - 2012

MÅNDAG:
Nu är det en ny vecka med nya chanser till träning/promenader. Jag vill ropa tjohoo för att jag i FEM veckors tid gått varje dag (förutom julafton och juldagen). Jag vill också tänka positivt istället för att låta negativa tankar komma och förgifta mig. Så då gör jag det.  
TJOHOOOO för att jag bestämt mig :-)!

Jag känner mig dock lite tung i sinnet idag, men jag antar att det går över om ett tag :-). Jag vill absolut inte börja tänka negativt så att jag skall komma ifrån min positiva förändring i min person... Absolut inte! (hmmm... vid närmare eftertanke tror jag att det "tunga" i mitt liv vill ta över - men jag vill verkligen inte låta det göra det... jag måste hitta en väg ur det här - och samtidigt fortsätta promenera - fastän det känns tungt med det "andra" - detta är inte till besvär - tvärtom... promenaderna ger mig mer styrka att fortsätta samt behålla humöret på en bra nivå!)

Promenad 30 minuter på hastigheterna 4,0 och 4,2 km/h (vilket gör drygt 2 km). Det kändes i bakvaderna den här gången under så gott som hela promenaden. Jag orkade inte mer. Men istället för att bara ge upp, valde jag att dansa lite efteråt för att mjuka upp kroppen.

Det kändes inte bra att lämna promenaden på bara 30 minuter, så jag beslutade mig för att gå en liten stund till! Jag bara måste bryta den här negativa trenden, för att slippa älta detta också under resten av dagen!
Och jag måste säga att det kändes mycket bättre efter den andra promenaden för dagen :-)!!!!
Jag gick 16 minuter på hastigheter från 4,0-4,4 km/h. Jag kom 1,15 km framåt :-). Så nästa gång jag känner att jag måste bryta innan jag kommer till 45 minuters promenad, är det ju bara till att ta en paus och köra resten efter t ex 10 minuter :-).
Så idag har jag också gått 3 km! Det känns verkligen bra!
Bra jobbat, Sari! Keep up the good work!


FRUKOST
havregrynsgröt med blåbär och hallon


LUNCH
kycklinggryta med massor av grönsaker


MIDDAG
tonfiskgryta med fullkornspasta och banan

Psst! 
Ju längre dagen gick, desto mer kunde jag känna av en skön träningsvärk efter gårdagens styrketräning... :-). Jag funderar starkt på att skaffa mig gymkort, så att man kan komplettera promenaderna med just styrketräning... Tänk om man hade ett jobb som gav en rabatt och bonus... :-). Då skulle jag inte tveka en sekund!

Någonting har hänt. När jag lägger mig tänker jag glatt på morgondagens promenad. Det är en störtskön känsla att vara medveten om och glad för resan jag är på :-).


TISDAG:

Jag sover inte som vanligt. Det känns mest som att jag grubblar hela natten. Jag gick upp 50 minuter tidigare än jag planerat.
Så är det ibland!

48 min på hastigheter från 4,0-5,0 km/h! Yes! Jag pressade på järnet till Scooters "Faster Harder Scooter" som sista-låt!!! Jag kom 3,39 km framåt!
Superduperbra! Fan vad jag är stolt över mig själv.
För att få extra styrka vid 42 min-strecket, så svor jag på finska. Perkele! Saatana! Och så gick det riktigt bra att pinna på som värsta blådåren :-).
Saatana! Det här känns bra!

De senaste dagarna har jag gått upp i vikt... Eller kanske jag har justerat vikten på något sätt med fler muskler :-). Nu visar vågen 105,7 kg. Det är ju ändå ett bra resultat från söndagen för drygt en vecka sen .-)!

FRUKOST
Grovt bröd, ost, ägg, tomater... och trevligt sällskap av AC!


LUNCH
Kycklinggryta med banan och jordnötter


MIDDAG
keso, banan, tomater, ägg, 2 skivor stekt halloumi

Pssst!
Jag gick i trappor i 4 våningar av 7 igår när jag skulle hem. Jag tänkte att jag lägger till det som en bra "träning" när jag inte har händerna fulla av matkassar. Sakta men säkert måste jag ju kunna gå alla sju trappor utan att flåsa som en ... ja, jag vet inte vad...

...

Jag tittade på tv-programmet "Mot alla odds" igår. Det är ett gäng människor med funktionsnedsättningar som skall ta sig från en punkt till en annan. I Afrika. Tillsammans.
Funktionsnedsättningarna är av olika art, men de har bestämt sig för att anta utmaningen. De flesta har en positiv syn på livet, trots sina begränsningar, trots att de får kämpa mer för det vi tar för givet.
Det här är något jag kan ha som måttstock på att inget är omöjligt, om inte jag själv intalar mig att det är det.  

Allting är möjligt hela tiden. Det enda som begränsar denna insikt är dina egna tankar, känslor och ditt livsmönster som lärt dig att livet skall vara på ett visst sätt. 
Kjell Haglund. 


Så det är bara till att kämpa på. Att göra sitt bästa och kanske lite till. Kan en människa som blivit överkörd av lastbil komma igen, aktivera sig med rullstolsbasket och vilja ha ut mer av sitt liv, så kan väl jag åtminstone promenera och träna så att jag mår så bra som jag bara kan!
Nu är det banne mig slut på alla dåliga ursäkter!

ONSDAG:

Jag känner mig seg i kroppen, men jag siktar på att ta mig till promenadbandet och göra mitt bästa!

Jag promenerade i nästan 47 minuter och kom 3,5 km framåt. Jag hade hastigheten från 4,0-4,9 km/h.
Och idag, gott folk. Idag är jag tröttare än jag brukar :-). Jag är t o m riktigt svettig i pannan. Yes! Och så glömde jag ju att ta min magnesiumtablett, vilket gjorde att jag var lite rädd för akut drag i höger yttervad. Känslan gnagde lite hela tiden, men jag beslutade mig för att öka successivt istället för att öka på som en idiot från början.
Och ser man på... Det gick ju!