CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

tisdag 20 mars 2012

Vecka 12 - 2012

MÅNDAG:

Idag skall jag på mitt andra besök hos dietisten. Sist vägde jag 104,5 kg med kläder, skor och frukost i magen :-). Midjemåttet var nog på 108 cm. Idag visade vågen här hemma 98,2 kg. Det är helt klart en förbättring sen sist. 6,3 kilos förbättring för att vara exakt!


FRUKOST:
smörgåsar och yoghurt

LUNCH:
keso, banan, blåbär, kokt ägg

MIDDAG:
stekt lax, grönsaker, råris

Besöket hos dietisten visade att jag gått ned 4,4 kg. (siffrorna landade således på 100,1 kg) Även midjeomfånget hade gått ned ca 4,5 cm. Dietisten sade att 1 cm = 1 kg, så det verkade stämma med viktminskningen, menade hon på.


JAG FÖRSÖKER GÖRA BRA SAKER
Jag ringde också till en annan före detta chef för att fråga om jag kunde använda henne som referens. Hon accepterade villkorslöst :-), och det måste jag ju bara få säga att det kändes underbart. Jag var nervös för att ringa till henne, då hon pensionerat sig och jag var rädd för att störa, men tack vare peppning från dietisten, tog jag mod till mig, och det gav ju resultat :-).

NYTÄNK - FLER JOBBCHANSER???
Väl på elevassistentjobbet fick jag frågan om jag är springvikarie på heltid. Jag hade inte riktigt tänkt så långt, men det är absolut ett alternativ för att öka chanserna till arbete :-). Samma dag fick jag en förfrågan om jag kunde jobba på en annan skola imorgon, men eftersom jag var uppbokad på utbildning, fick jag tacka nej. Jag hoppas dock att jag får fler tillfällen.



TISDAG:

98,1 kg.
Idag blir det promenera av då jag skall på utbildning i stan. Det känns bra att jag fattat beslutet om att åka kollektivt till de olika arbetena jag söker mig till.

Jag fick telefonnumret till vikariepoolen. 



PROMENAD 1:

Från Ullevi till Fabriksgatan 21-25

PROMENAD 2:
Från Fabriksgatan till Redbergsplatsen

FRUKOST:
keso, kokt ägg, banan, blåbär

LUNCH:
chicken africana

MIDDAG:
kebab och pommes... halv portion


ANGÅENDE GODMANSKAP
Idag är jag bra förvånad... Jag fick precis reda på att arvodet man får som god man inte betalas ut förrän efter att årsredovisningen granskats... I praktiken kan man vara god man åt någon från t ex 1 januari under ett år och få vänta till december nästa år innan man får sin ersättning... Det är ju något som är galet... I min värld i alla fall... Då utför man ju tjänsten helt gratis i nästan två år... Om det vill sig riktigt illa, menar jag... Ok, att det inte går att likställa med arbete, men ändå!!!
Där rök ju den chansen till en stadig extrainkomst... :-(.
Dessutom är jag lite bitter över att jag betalar för utbildningen själv... Om det nu är sådan brist på gode män, varför är inte utbildningen gratis?


ONSDAG:

98,8 kg... Huga... Vad är nu detta...??? Kanske äter jag för mycket? Det får bli ett slut med kvällssmörgåsar... Uscha mig!

Jag har varit på toaletten flera gånger nu på morgonen... Jag vet inte riktigt vad det är frågan om... Men mycket bajs blir det... Kanske måste det rensas lite...


MITT INRE JAG...
Jag känner mig orolig inför framtiden... Jag vet inte hur stor chans jag har att få arbete och det känns väldigt frustrerande.
Jag vill gärna vidareutbilda mig, men jag måste ha arbete för att ha råd att plugga.
Jag kan tänka mig att praktisera någonstans, bara för att visa att jag duger något till... och kanske få in en fot någonstans...

Det är nog en bra idé att ringa runt till elevassistenters vikariepooler runt om i stan för att öka möjligheterna till arbete.
Det visade sig vara svårare än jag trodde att hitta vikariepoolen för just elevassistans... Istället passade jag på att få e-postadressen till den allmänna vikariepoolen inom äldreomsorg och funktionshinder. 
Nu håller jag tummarna!
De höll inte länge... De tänker inte anställa några nu i Askim-Frölunda-Högsbo... De sade dock att jag var välkommen att söka till hösten igen...


PROMENAD 1:
Utepromenad - Brittsommar - Julafton - Aprilgatan - Månadsgatorna och hem igen.
Jag väljer att gå långsammare utomhus tills jag fått ordning på smalbenen. Jag vill dock inte börja gå upp i vikt igen, så det gäller att få ordning på matintaget!


FRUKOST:
keso, kokt ägg, banan, blåbär

LUNCH:
färdig portion - kyckling, currysås och grönsaker

MIDDAG:
kyckling- och grönsaksnudlar - med thaistuk...

MITT INRE JAG...
Jag upplever mig själv som stressad... Jag vet inte vad det är, men jag får inte min tid att räcka till... Jag skall till jobbet idag - och med jobbet menar jag Scrap & Hobby. Men eftersom jag börjar kl 12 - måste jag äta min lunch innan jag börjar. Därtill måste jag bestämma mig för vad jag skall äta, då det inte finns något här hemma jag kan använda mig av.
Usch. Jag gillar inte alls att rutinerna inte kan hållas eller att jag inte hinner planera för mina måltider. Jag menar, igår var jag ju iväg hela dagen och kom inte hem förrän vid halv nio på kvällen. Ibland känns det som att det är för mycket att hålla i huvudet. Därtill tror jag att jag stressas av att jag inte går ned utan upp i vikt just nu. Men jag antar att det bara är en tillfällig svacka. Jag bör komma över det här!

Men i ärlighetens namn känner jag mig jättestressad över det här med maten och att "det" överlämnas till mig att fixa. Sambon är inte företagsam nog att kommunicera om han tänkt laga något, utan det är upp till mig att ficka veckomat o s v...
Jag har tillräckligt med saker att bekymra mig för... Jag vill kunna ta det lugnt på något område. Och jag vill kunna känna mig nöjd när jag vilar. Som det är nu, har jag ständig panik i magen. Usch!
Fan, vad jag ogillar att vara osäker, arbetslös och känna mig värdelös.
Att jag aldrig lär mig.

Jag gör givetvis bra saker mitt i allt detta också, som t ex att söka efter jobb o s v... Men den största delen av tiden ägnar jag åt att oroa mig...
Hur i helgoland skall jag hitta ett jobb jag trivs och utvecklas med? På heltid?

Ledsenheten pockade på uppmärksamhet under dagen, men jag försökte stävja den genom att fråga mig själv vad som faktiskt funkar för mig just nu. Jag kom genast på att det är en stor fördel att få jobba som elevassistent för att få ny erfarenhet. Därtill är det bra att jag tänker på vad jag äter och att jag promenerar regelbundet.
Däremot är jag lite låg när det gäller pyssel... Det är segt och motigt... Jag vill dock hitta rytmen (mojo) igen!



TORSDAG:



PROMENAD 1:

25 minuter tog min vanliga utepromenad. Jag går inte extremfort, på grund av att jag inte vill överbelasta benhinnorna för mycket... För känsligheten i dem håller i sig hela dagen och känns av så fort jag vinklar foten.

Jag kom på att även om livet kring mig stormar just nu, så finns det några saker jag kan ta kontrollen över, och det är bl a promenader och kost - d v s min hälsa. Den ska jag ta hand om - oavsett! Det finns inga ursäkter! Det får verkligen inte finnas några ursäkter.

Jag är trött på att sätta mig själv sist på listan. Just det... Det blev ju tydligt med en gång... Alla dessa jädra att göra-listor är fulla av saker som skall göras. Men aldrig ser jag punkten "ta hand om mig själv" först. Aldrig.
Det är dags att ändra på ordet aldrig till alltid.
Jajamensan.
Jag SKALL VARA först på listan. Oavsett vad som händer.

Jag kom också på en annan idé idag... Jag tänker ju mycket sådant som rubbar mina rutiner. Som imorgon till exempel, då skall jag börja kl 08:00. Det känns lite mastigt att vara klar med allt - d v s både promenad, frukost och att ta hand om sig själv före kl 07:00, när spårvagnen går. Kanske kan jag istället göra som så att jag gör mig klar på morgonen och promenerar i 25 minuter för att komma till en hållplats längre fram. På så sätt kan jag förena promenaden i tiden det tar att ta sig till jobbet. Det tyckte jag var en riktigt bra idé! Och så slipper jag det dåliga samvetet också! (Jag har givetvis kollat upp vad det är för
väder imorgon, så att jag inte "får" väderleks-hinder...)

Därtill anser jag att jag måste köpa ett par promenadskor då de jag går i nu, sjunger på sista versen. Visst, jag köpte ett par före jul, men de är inte riktigt bra. Jag skall se om inte det finns ett annat Reebok-par jag kan gå i. För bra skor, ja, det är A och O!



FRUKOST:
Havregrynsgröt med banan

LUNCH:
skolmat

MIDDAG:
kyckling- och grönsaksnudlar med thai-känsla


När jag slutade jobbet idag, så kände jag av en otrolig värk/smärta i smalbenen... Det är väldigt jobbigt då det känns vid minsta lilla rörelse. Jag tar på kallgel för att påskynda läkeprocessen.
Jag hoppas att jag vänjer smalbenen vid den hårda asfalten snart - så att jag kan förlänga promenadtiden.


FREDAG:


PROMENAD 1:

Jag promenade i ca 20 minuter för att komma till en hållplats lite längre ned på resan :-). Det har varit en fantastisk dag idag!



FRUKOST:
havregrynsgröt med banan

LUNCH:
skolmat

MIDDAG:
bakpotatis, bacon, sallad


LÖRDAG:

98,2 kg

Jag är glad för att jag tagit beslutet att ändra mitt liv till det bättre. Jag är dock lite ledsen över att allt verkar stå still nu, när jag valt att ta utepromenader istället för innepromenader. 
Jag antar att jag inte kan ha samma intensitet utomhus, för att jag skulle få ännu ondare i smalbenen. 

Jag antar att jag måste promenera både inomhus och utomhus för att kunna öka förbränningen. 

När det gäller sötsaker, så kan jag ärligt säga att jag inte har något sug efter det. T ex i skolan (mitt andra jobb :-)...), har jag blivit erbjuden möjligheten att äta både våffla och havreflarn, men att jag valt att tacka nej. Folk har inte tittat konstigt på mig för det, och det är väl härligt!
Det är helt klart värt att sluta äta sötsaker... Jag mår bättre och har faktiskt inget sug efter det heller... Jag har dock lite spår kvar i hjärnan, då reklam och andra intryck kan aktivera den och få mig att tänka på t ex choklad. Men jag kommer till insikt varje dag, och det är mig en härlig känsla! 
Det som står högst på listan nu, är att jag faktiskt har lyxen att välja rätt slags kost... Jag är inte hänvisad till den billiga skräpmaten, som så många i t ex slumområdena runt om i är... Att kunna laga nyttig mat som mättar och och får en att må bra, kostar tyvärr lite extra, och det är något stora familjer inte anser sig ha råd med... Givetvis handlar det väl om kunskap och mental inställning också, men ändå.. 
När det stormar kring mig, vill jag kunna hitta något jag kan både kontrollera och fokusera på. En av de sakerna är givetvis att undvika felaktig mat och att öka träningstiden och intensiteten. 

Eftersom jag skall jobba mellan 8-23 idag, är det viktigt att jag förbereder bra mat. Jag måste koka några ägg, så att jag kan få en nyttig lunch och middag att äta. 





FRUKOST:
Smörgås, kokt ägg och smoothie

LUNCH:
thaimat - satay-kyckling (ris, kyckling och jordnötssås)

MIDDAG:
kyckling- och grönsaksnudlar

Jag är mäkta stolt över mig själv för att jag inte föll i fällan att äta godis eller bullar under heldags-pysselträffen som Scrap & Hobby anordnade. Det fanns ju möjlighet att "gå loss" och handla och äta ihjäl sig, men jag höll nollan. Jag hade med mig frukt och egen mat. Och faktum är att jag inte kände mig så trött förrän vid halv tio-tiden på kvällen. Och det är ju inte så konstigt, med tanke på att jag varit aktiv sedan kl halv sex på morgonen.

Jag fick också till mig att det tar kroppen tre veckor att bli av med en "vana", t ex sockersug. Och med det i tanken, var det ju ett lätt val att skippa dagens frestelser. Jag menar, det är inte värt att stoppa i sig socker och färgämnen för att sedan "kämpa" i tre veckor för att komma till icke-begärs-tillståndet jag befinner mig i nu!
Dessutom är jag värd något bättre. Jag är absolut inte värd bullar och sötsaker. Nej, uscha mig. Jag är värd en bättre hälsa! 

Väl på jobbet, fick jag chansen att visa folk hur man gör ett så kallat djup ram-kort och även prata lite om falsk metall-tekniken. Det var helt enkelt en underbar dag i likasinnades dag.
Och så fick jag sånt fint stöd från en av inspiratörerna när det gäller att tänka framåt - karriärmässigt - för min egen del. Det var helt underbart att känna att hon trodde på min förmåga och uppmanade mig att göra det jag bara tänkt på så här långt :-).
Att kunna leva sin dröm innebär att man inte stannar vid drömmandet, utan faktiskt gör något aktivt. Det skall jag ta till mig under nästa vecka. Jag vill verkligen ta kontrollen över mig själv och min framtid.


SÖNDAG:

97,9 kg. Yes! Äntligen under 98-strecket igen!!! Det har varit en seg viktminskningsvecka. Jag slits mellan lusten att vara ute och promenera och att kunna ösa på mer på promenadbandet. I praktiken borde jag ju kunna göra både och - men på något sätt begränsar jag mig själv.
Idag är det ett fantastiskt väder och jag vill gärna ta vara på solskenet ute, även om det är lite kallt. Jag planerar för en längre promenad idag. Kanske skulle jag ta mig ut i skogen och få lite backar m m att kämpa i.


PROMENAD 1:

Jag fick med mig sambon på en skogspromenad... Det var väl för väl - för jag hade en föraning om att något skulle kunna hända mig nu när mobilbatteriet nästan var urladdat. Tänk om jag ramlat och skadat mig och blivit liggande där i skogen... Huuuga.... O sen är det ju inte så himla välbesökt heller, så det kan ju dröja bra länge innan någon hittar mig...
Vi gick kanske 5 kilometer... upp och ned för backar. Sambon klagade över sin dåliga kondition då han blev andfådd... En annan flämtade bakom som en blåsbälg, men jag klagade inte... Jag var nämligen glad och stolt över att jag orkade bra mycket mer nu än jag någonsin gjort :-).

Sambon fick lite blodad tand och ville undersöka Lärjeleden. Den visar sig vara mellan 8-10 km lång, och den bör vara hanterbar. Jag kollade en video när någon filmat delar av sin promenad och det såg ut att vara mest planmark. Man kan ju ha med sig lite fika, så går det nog bra :-).

Sen kan man ju ta lilla Delsjön-rundan och slutligen också Stora Delsjön-rundan. Den tog nästan musten ur mig när jag gick den en gång för några år sedan. Den var riktigt hemsk! En mardröm! Men jag längtar nästan tillbaka :-). 

Skogspromender under våren... Here I come!



FRUKOST:
kokt ägg, keso, färska jordgubbar och banan

LUNCH:
Lax, potatis och sallad

MIDDAG:
revben, vitlöksbröd, tomat, smoothie

Jag har köpt ett par promenadskor idag... De känns varma och de låter mer när jag går än mina andra promenadskor gjorde...
Hmmm...
Jag hoppas dock att de hjälper mig att promenera så bra som det bara går :-).


Vad har du lärt dig om dig själv den här veckan?


En långsammare viktminskning p g a att jag inte gått lika målmedvetet som tidigare. Jag har börjat med utepromenader, vilket gör att jag får ont i smalbenen då jag gått på asfalt. Jag är skuldtyngd över att jag inte gör allt jag kan för att öka förbränningen. Jag har också mycket skuld kring att jag inte hittar ett fast jobb och annan stress i livet. 
Jag ringde min f d chef och fick henne som referens. Jag fick ett bra möte - vilket kändes bra. 
Jag har jobbat flera dagar som elevassistent. Jag är glad över den mjuka inskolningen. Jag är sugen på att lära mig mera. 

Jag har fått ett stadigt tänk kring att välja rätt mat. Jag tänker inte längre att jag offrar något när jag inte äter sött - tvärtom. Jag väljer att äta sunt - för att jag är värd något bättre :-). Och om sanningen skall fram, så är det inget problem att avstå onyttigheterna!

Lusten för att promenera utomhus växer sig större för varje dag!



Resultat:

måndag:
tisdag: Promenader i stan
onsdag: utepromenad i Kortedala
torsdag: utepromenad i Kortedala - 25 minuter
fredag: utepromenad - några hållplatser bort
lördag:
söndag: geråshallen-promenad x 2 - branta backar - ca 1 h

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).