CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

söndag 4 mars 2012

Vart är du på väg - och vill du dit?

Nu har jag läst ut en bok som jag fick i Alla hjärtans dag-present från en pysselkompis :-) (tack, Agneta). Boken heter Vart är du på väg - och vill du dit? och det är Christer Olsson från Öckerö som har skrivit den.
Den är fylld med sunt förnuft-visdom, och jag tänkte skriva ned det som fångade mina tankar här. En del av dem blir fullständiga, medan andra bara blir punkter att fundera vidare kring...

LISTA DINA MÅL

Christer ville att jag skulle göra en lista över mina mål - d v s vart jag vill:
  • hälsa - bra vikt
  • arbete - inte arbetslös
  • resor - för att få nya upplevelser
  • kreativ fritid - för att ge utlopp för det som finns inuti mig samt för att prova på nya saker
  • harmoni och balans - en lagomkänsla - en helhet i livet - d v s inte för mycket övervikt, inte för mycket kläder, inte för mycket saker o s v... LAGOM!

DÅLIG SJÄLVKÄNSLA

Han undrar om dålig självkänsla är en nationalegenskap - då många av oss är rädda för att sticka ut - utav rädsla för att bli bortstött från gruppen (samhället).

Du kan mycket mer än du tror att du kan.


LEV MÅLFOKUSERAT

Lev med slutet i sikte. Vem vill du ha varit för X - när du tänker tillbaka på ditt liv? (Det här hjälper mig att få ett fokus att relatera till... För hur skall jag kunna nå målet om jag inte spaltat upp det i delmål?)



Fattig är inte den som intet har, utan den som begär mer. 
Lycklig är något man väljer - att vara genom att se det man har.
Den som är frisk har 1000 önskningar, men den som är sjuk har bara en önskning (och det är att bli frisk). 


Livet sitter i huvudet - och huvudet har du kvar. Detta sade en man som satt i permobil. En man som följt med till en skidort men inte kunde delta i skidåkandet. När han och Christer träffades visade Christer medlidande men fick sig istället en tankeställare tack vare mannens kommentar. Livet sitter i huvudet - och huvudet har du kvar.


Le eller sjung - lura hjärnan till att tro att du är glad, så blir du glad. 

TÄNK POSITIVT

Tänk positivt minst tre gånger om dagen. Fråga dig vad som varit roligast under dagen och öva dig på att tänka positivt:

  • när du vaknar
  • när du kommer till jobbet
  • när du kommer hem
  • när du lägger dig

SE TILL ATT ANDRA KÄNNER SIG BEHÖVDA

Christer tar upp ett exempel på att det alltid finns någon som "har det värre" - som även den som "är längst ned på skalan" kan hjälpa... Ta t ex alkoholister. Christers morbror arbetade med målgruppen och fick dem att starta ett projekt för att samla in pengar till brunnar i Indien. "De svenska alkoholisterna konfronterades med en verklighet som var värre än deras, de fick chansen att göra något positivt som i sin tur gav dem ett människovärde tillbaka". Detta hjälpte många av alkoholisterna :-). "Vi behöver bli behövda." (sidan 24)


JAGET OCH MIGET

JAGET - Den person som jag vill uppfattas som - det sociala jaget

MIGET - Den person som jag är  - innerst inne - mitt sanna jag - den som inte säger allt rent ut... Men Miget läcker...

Du tror att folk bara ser ditt jag, men faktum är att miget läcker igenom. Om du verkligen tror på det du säger, så känner folk det, men om du famlar eller hittar på, så känner folk det också!


Kom ihåg följande:
Om du tror på det du säger - så syns det - och vice versa!


Nietsche har sagt följande:
En man lär sig inget som inte stämmer med hans erfarenhet.


DU KAN VÄLJA

Du kan inte alltid välja det som skall hända i ditt liv, men du kan välja hur du påverkas av det som händer.


Tanke före känsla. Du kan kontrollera dina tankar - och på så sätt också hur du mår.


Motivation = inre drivkraft


OM PROBLEM

De flesta av problemen finns inte. De är inbillning. 
  • För att ta reda på om ditt problem är riktigt eller inte kan du ställa följande frågor:
  • Finns det?
  • Har det funnits?
  • Kan det lösas eller är det ett tillstånd - något du inte kan påverka?

OM LEDARSKAP

Han tycker att många av Sveriges ledare borde arbeta annorlunda - med ett annat tänk. Han skiljer på ledning och ledarskap.
  • Ledning = göra rätt saker
  • Ledarskap = göra saker rätt - och vara villig att lära sig mer

Chefen bör vara inriktad på att nå resultat - genom andra - inte på egen hand. Christer anser att en bra chef är medelfokuserad - inte målfokuserad. Han/Hon ser till att medarbetarna kan göra det jobb som skall göras.
Beröm och bekräftelse är något som alla mår bra utav. Som chef är det ett dåligt val att kritisera eftersom det finns en subgrupp i arbetsgruppen... högpresteraren... Högpresterare är just högpresterare för att de inte vill ha kritik. (där känner jag igen mig... jag är inte alls bekväm i rollen som en kritiserad person... därför satsar jag stenhårt i nästan allt jag gör för att slippa kritik... därför känner jag mig helt knäckt när jag ändå får kritik... - ett område att bearbeta - jag vet :-)...)
Risken är att man på sikt motiverar bort sina bästa medarbetare med för mycket kritik.



PROBLEMLÖSNING
Om man gjort "allt" och ändå inte lyckats lösa ett problem är det dags att fråga sig vem som formulerat problemet. Hur gick det till när den ställdes?
Lösningsfunktionen är linjär till problemdefintionen - och i det läget är det inte lösningsfokuserat som man skall arbeta utan problemfokuserat.


Vikten av en mentor
Skaffa dig en mentor - en person du beundrar/respekterar - gärna någon generation äldre.
Du får mycket visdom och energi i ert möte.

Titta inte så mycket på det som saknas utan på det som finns. Den person som har en brist på ett område kompenserar det med bättre kunnande i något annat. Arbeta medströms - d v s ta vara på det friska istället för att fokusera på det sjuka (salutogent synsätt).


Optimera personalen hellre än att maximera den. Ingen mår bra av för mycket övertid och stress. Det är viktigt att låta personalen leverera långsiktigt.


Ge folk förtroende och de kommer att göra allt för att leva upp till det.


Var närvarande i det du gör - med den du gör det med:
  • härvarande
  • närvarande
  • nuvarande


Välj att förstå!


OM FÖRÄLDRASKAP

Det goda föräldraskapet är en relation - inte en prestation!
Lär barn att ta hand om sig själva istället för att curla sönder dem. Lär dem också HUR de skall göra något istället för att säga att det inte skall göra "något". (bra hundägare har denna egenskap (se på Cesar Milan - mannen som talar med hundar... - jag beundrar honom enormt.... - jag önskar att jag hade hälften av hans egenskaper och livsvisdom).
Barn gör som du gör - inte som du säger att de skall göra.


Som förälder skall du inte vara kompis med ditt barn. De har kompisar så att det räcker. Du skall agera vuxen, utifrån din nivå.
Barn skall dock vara kompis med dig - umgängeskompisar.
Älska barnen för vad de är - inte vad de gör.
Låt dem ta konsekvenserna för sina egna misstag - så länge det inte skadar dem.


Som "granne" skall du sätta gränser för andras barn - för att upprätthålla det sociala regelsystemet.


MÄN OCH KVINNOR 

Män och kvinnor fungerar olika.

  • problem - kvinna = kvinnan vill ha medkännande, bekräftelse, support
  • problem - man =  mannen vill lösa problemet själv - och berätta om det när det är fixat - eftersom han drar sig undan tycker kvinnan - som givetvis vill diskutera problemet - att beteendet är provocerande


Konflikter är som färskpotatis - de skall tas tidigt!
När bråket är på väg - är det läge att bli glad - då det visar att relationen lever.


Att bli arg är ineffektivt - då ilska fördunklar intellektet, stimulerar stresshormonerna och lockar till flykt eller kamp. 


Sträva efter att förstå - sedan att göra dig förstådd.
Upprepa den andres argument för att visa att du förstått.


Du får ut av en relation det du lägger in. 
Se till att tillföra värde, känna dig behövd och att göra det samma för din partner...


Utvecklingsstamtal - gå systematiskt igenom livssituationen:
  • hur är det?
  • vad kan bli bättre?
  • hur ser planen ut?


Respekt gentemot varandra i förhållandet ökar chansen till en långvarig relation. Det handlar om HUR man pratar med varandra - inte VAD man pratar om. 


Ju fler saker du har - desto mindre tid har du att använda dem (Jag tror att det här tog skruv hos mig, då jag började rensa bland mina kläder ganska snart efter att jag läst denna mening :-)... - i o f s har jag ju haft rensningen på min att göra-lista länge... men ibland behöver jag yttre input för att komma igång).


Ät lika långsamt som det tar att laga maten - helt enkelt för att hjärnan inte registrerar mättnadskänslan förrän efter en kvart.


Gör en sluta göra-lista. Sanningen är den att du får mer och mer att göra - men inte fler timmar att göra det på. Prioritera därför mellan följande:


  • mycket viktigt
  • inte så viktigt
  • mycket bråttom
  • inte så bråttom


Gör nya livsval - t e x läs inte mejl efter kl 18:00 - så att du låter hjärnan vila.
Välj bort TV-program som du inte tror gör dig gott - t ex våldsamma filmer, onödig info... Ta en kvällspromenad istället :-)


Stress = de krav som du upplever - och den förmåga du upplever dig ha för att lösa dem.

Om du känner dig stressad ställer du för höga krav på dig själv. 

Slappna av från presteraläget. Åtminstone ibland!


Stress kommer ur rädslan att göra fel. Tänk om när det gäller misstag och fel - då du lär dig av dem.
Skapa istället en tillåtande atmosfär kring just misstag och fel. I gengäld får du en ökad må bra-känsla, du gör färre fel och du får nöjdare kunder och minskad stress. Det är receptet på framgång!!!


En del människor är superstressade - så stressade att de sjukskrivs för att vara utbrända.
Christer tycker inte att sjukskrivning är lösningen. Han tycker att det är viktigare att förstå vad som händer och arbeta med frågan varför utbrändheten uppstod.


Vår självbild är boven. 


Det finns människor i olika delar av världen, som kämpar för sitt eller sina barns liv, för att få mat för dagen, för att få skydd och för att få vatten, bara för att nämna några av de viktigaste sakerna i våra liv. De har inte tid att bli utbrända. 


Vår förmåga/oförmåga att hantera stress är individuell - men jag tror att västvärldens snabba utveckling och osynliga krav på att t ex alltid vara kontaktbar bidrar till stressen och vår oförmåga att orka med den. Det är dags att säga nej till sådant som man inte behöver. Jag för min del, kan känna mig lite beroende av facebook. Jag besöker sidan flera gånger om dagen. Jag går dit för att gilla något eller för att kommentera något. Ibland skriver jag något för att själv få någon som gillar det jag skriver eller gör. Uppenbarligen har jag ett bekräftelsebehov som jag - till viss del - får tillfredsställt via facebook. Men det är ju inte verkligt. Det är en mängd ytliga bekantskaper som inte finns för dig när det verkligen gäller. 
Det är klart att facebook blir vad du gör det till, men frågan är väl om jag skall lägga ned så mycket tid på det i framtiden. 


Säg nej. Var inte rädd för att inte vara till lags hela tiden (den här kommentaren kommer från en av deltagarna i Biggest Loser.

Tänk också på att man kan läsa hur många böcker som helst för att öka sin kunskap - men kunskapen har ingen som helst betydelse om du inte gör något av den.

Ordet karma har olika betydelse i olika delar av världen. Karma är sanskrit och betyder handling/gärning. Den har sedan fått betydelsen "lagen om orsak och verkan"  - och i västvärlden är det resultatet av våra handlingar.

Tanken är en del av handlingen. 
Det är upp till mig själv att sätta gränsen - när det gäller allt... t ex:
  • sötsaker
  • stress
  • ohälsa
  • förmyckenhet

Detta måste göras mot själva överlevnadsinstinkten - då denne säger till oss att kakfatet eller mattallriken skall vara tom när man lämnar bordet...
(detta leder också till en tanke om hur svårt det kan vara för en människa som t ex börjat på en diet och kommer till någon - gärna lite äldre - för att hälsa på... då skall det bullas upp med bullar och kakor - även om man ringt och förvarnat och talat om hur landet ligger... och även om värdinnan tänkt till - genom att bjuda på fruktsallad - så skall det ju vara glass till... :-)... eller en minisemla istället för en  "normalstor" semla... de som inte är involverade i processen förstår inte vikten av att kunna hålla sig till sitt löfte - utan ser på det hela från den roll denne tror att denne måste spela - d v s den goda värdinnan som bjuder och inte är snål... jag tror också att detta handlar om att inte våga sticka ut från mängden genom att inte vara bekant med god etikett-reglerna vid besök, samtidigt som man kanske har dålig självkänsla och tror att man inte duger om man inte bjuder... )



VIKTMINSKNING
Som överviktig har man samlat på sig för stora reserver. Nu är det dags att göra fler uttag än insättningar.
Plugga näringslära, lär dig hur kroppen fungerar och ta sedan ställning till de olika metoderna. Anpassa maten, träningen och vardagen efter en ny livsstil!!!

Och kom ihåg! Det tar tid!


Fettcellerna byts ut var sjunde år - och så lång tid kan det ta att få ett normalt förhållande till mat.


Ändra några vanor i taget.


Om du visar respekt för din kropp, kommer den att belöna dig tillbaks.


Kropp och själ hör ihop - du kan inte bara prioritera det ena.


När det kommer till motion är det en bra regel att göra mycket av det man tycker är roligt. Motion är inte enbart löpning eller t ex styrketräning. Om du hellre påtar i trädgården, dansar eller promenerar spelar egentligen ingen roll - bara du gör det.
Aktivera dig - men gör det lugnt i början - så att du inte får skador och blir sängliggande.


Det tar hjärnan tre veckor att ställa om sig till en ny vana!


Framtiden kommer - du bestämmer hur den skall se ut (ett citat jag snott från en finsk kortmakares fina kort).


SJU ARVSYNDER
  • lust
  • girighet
  • frosseri
  • likgiltighet
  • vrede
  • avundsjuka
  • stolthet


Håll ovanstående i schack med dygder:
  • rättrådig
  • tapper
  • vis
  • måttfull


Den rätta handlingen är mitten av två ytterligheter - d v s LAGOM!


Var glad för det du har och inte tvärtom! Det finns de som genomlever:
  • krig
  • hunger
  • fångenskap
  • arbetslöshet
  • hemlöshet
  • fattigdom
  • ohälsa


Mät dina resultat med dig själv - inte andra!


Tro på att du har det bra och kroppen och fysiken följer med.


LYCKA = att ge saker


Du är inte vad du äter utan vad du tänker!


Det starkaste, vackraste och bästa växer ur dem som förstått vart de vill och vad det kostar att ta sig dit.


Lev på dina egna villkor - inte andras.


Be all you can be!


Det är inte hur man har det utan hur man tar det som är viktigt!


Du ansvarar för ditt liv och hur du mår.


Om du är tillräckligt motiverad klarar du allt!


MOTIVATIONSHÖJARE
Tillbringa tid med sjuka människor - ta ut dem på promenad o s v - så får du motivation till att hålla dig frisk.

Bryt det realistiska slutmålet i hanterbara delmål - och ta det första steget. 
Fortsätt sedan att ta steg efter steg för att nå ditt mål.
Öka takten successivt.
Låt det ta tid. 

Titta på dina kostval.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).