CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

måndag 13 februari 2012

Vecka 7 - 2012

MÅNDAG:

Ooops... Den nionde träningsveckan börjar idag!

Helgen har inte varit den bästa - mat- eller träningsmässigt. Jag har ätit en massa bröd - både baguette och hembakt havrebröd. Och jag tror banne mig att jag jäst upp av det. Jag gillar ju bröd, men jag tror att jag måste minska ned på det...
Men jag har ändå anledning att vara glad, för jag fick på mig min fina gröna lapp på lapp-klänning som var trång för någon månad sedan. Så något har ändå hänt. Jag har njutit av att gå i den hela gårdagen, vilket ger mig extrastyrka till att fortsätta på samma spår som innan :-).

Två promenader om dagen - om det bara går för de slitna hälsenorna - bra matval o s v...
Easy does it!
Jag läste precis om hälseneproblemet, och man avråder hård träning... Jag får helt enkelt se om jag kan ta en promenad om dagen istället för två... Kanske har jag tagit ut mig för mycket, när jag blivit så ivrig på att bevisa för mig själv att jag "kan". Om besvären inte avtar på en vecka, kan man söka sig till en sjukgymnast eller något liknande. Jag hoppas att det går över av sig själv. 
Att ha problemet, känns inte på några som helst sätt bra... Jag får se om jag kanske kan dansa och gymnastisera istället, om det blir för djävligt...



PROMENAD 1:
Asså, fy fan för värmen när man går i träningsskor. Givetvis förstår jag att det är bättre att ge fötterna allt stöd de behöver, men när det känns som om man stoppat dem i en bastu, ja, då blir nästan ohållbart!!!
Jag promenerade 26 minuter på hastigheter mellan 4,5-4,7 km/h. Jag kom 2 km framåt. Det var akut bajsnödighet som stoppade mig från att fullända en 30-minuterspromenad! Det känns dock bra att få ur sig all skit man tryckt i sig under helgen.

Jag har alltså lärt mig ytterligare om mina svaga punkter när det kommer till mat. Jag har ju lärt mig att stoppa mig från att äta sötsaker. Nu gäller det att stoppa sig från att överäta bröd!
Det kommer att gå, det med! Det är jag övertygad om! Jag måste helt enkelt utsätta mig för fler prövningar, så att jag kan bevisa det för mig själv :-).

Jag är nöjd med att jag faktiskt tog mig upp på promenadbandet, trots besvär och promenad-svek under helgen. Jag visar för mig själv att man kan ta en kort paus och sedan återgå till sina rutiner!

FRUKOST:
Blåbärssoppa och smörgås

LUNCH:
Korvsoppa och smörgås

MIDDAG:
Färdigrätt med kyckling


TISDAG:

Jag tittar på mitt liv just nu och inser att mitt mål med att nå bättre hälsa fortfarande är trovärdigt. Jag har bara utmanats med en hel del hinder på vägen. Det första är ju min arbetssituation och det andra är att jag fått ont i ena hälen, så att jag måste ha på mig skor, precis hela tiden, för att inte skrika högt.
När jag väl kommit förbi dessa problem/utmaningar, och nått mitt mål, kommer jag att vara stolt över mig själv för att jag tillåtit mig att dra ned på antalet promenader när det gör som ondast.
Jag ger mig själv därmed tillåtelse att ta hand om min hälsa på fler sätt än ett.

PROMENAD 1:

Jag tog promenaden senare än jag brukar, eftersom jag hade lite papperskonstverk att blogga om x antal veckor framåt. Jag tog på mina skor och till en början kändes allt jättebra. Jag satte farten på 4,8 km/h men ökade snabbt till 5,0 km/h. Olika tankar om att jag inte kommer att klara det rusar genom huvudet, men jag försöker mota dem genom att säga att det visst går. Jag säger till mig själv att det är ok att ta det lugnt i början, så att jag vänjer mig vid värmen från skorna. Det är ok, även om det tar en vecka eller två. Det här är ju ingen tävling... Du har ju ett LÅNGSIKTIGT mål, och då finns det utrymme för justeringar av olika de slag :-).
Jag får drag i vänstra vaden - på en punkt. Det känns rejält och länge. Sen får jag sendrag i båda vaderna... Men jag fortsätter att gå. Sen märker jag, efter ca 25 minuter att "smärtorna" försvunnit :-). Då passade jag på att öka farten till 5,1 km/h för att komma upp i 2,5 km innan tiden var ute!
Jag måste fortfarande påminna mig om att inte tävla med mig själv, utan se detta som en livstilsförändring. Oavsett vad som kommer i min väg, tänker jag inte sluta promenera, då jag bestämt mig för att promenaderna skall vara en naturlig del i mitt liv nu!!!
Och då får det ta den tid det tar för mig att nå mitt mål. Jag vill ju klara detta på ett sätt som är rimligt för mig även efter att jag nått mitt mål. Jag vill inte behöva ha världens stress på mig för att klara av att träna som en besatt, bara för att hålla övervikten borta. Jag vill hitta en balans i detta :-).

PROMENAD 2:


FRUKOST:

havregrynsgröt med banan och ett kokt ägg

LUNCH:
Lauritzons GI-måltid med kycklingfiléer

MIDDAG:


ONSDAG:

Jag är jättetrött idag. Jag somnade i soffan igår - eller rättare sagt - gled in och ut ur lättsömnen till tv-programmet the Big Bang Therory... Det var ju bara till att gå och lägga sig. Jag har vaknat flera gånger under natten. Något oroar mig, uppenbarligen. Och vid 05:00 gick jag upp.
Jag känner mig verkligen jättetrött! Ögonen går knappt att hålla uppe. En instinktiv lust att krypa under täcket infinner sig.
Men jag får väl lulla här lite grand för att vakna till liv.


PROMENAD 1:
Jag tog en halv banan före promenaden, eftersom jag var hungrig.
Jag började att promenera, men var tvungen att avsluta då jag höll på att hosta ihjäl mig.
Jag började att promenera igen, men kände mig helt kass... Och så blev jag bajsnödig. Snacka om diarré! Usch...
Jag kände mig riktigt sjuk... 

Jag började att promenera... och kände mig yr, kallsvettig och allmänt kass under hela promenaden. Jag fortsatte dock i 30 minuter5,0 km/h i hastighet. Jag kom 2,5 km framåt, men det kändes som om jag gått där en evighet! Även om det tog emot, fullföljde jag det hela, eftersom jag hade bestämt mig för det!
Tusen och en tankar tävlar om att poppa upp - precis hela tiden. Fan, vad jobbigt det är att inte kunna fokusera! Jag hade en snabb tanke på skorna jag drömmer om... Men jag glömde att påminna mig själv om andningen. Jag tänkte också på det faktum att promenaderna är lagom för mig, då jag inte vill bli någon hyperhurtbulle - men jag försökte vända tanken till något annat... För jag misstänker att det är som så, att om jag tänker negativt om att träna, så "ser jag till" att skaffa mig hinder för att "inte kunna göra det". Jag vill verkligen fortsätta med promenaderna, men jag antar att jag testas nu i min övertygelse!
Fötterna är varma - men det får jag nog stå ut med - vare sig jag vill det eller inte!



FRUKOST:
kokt ägg, keso, ½ banan, tomat, stekt bacon

LUNCH:
GI-måltid

MIDDAG:
chicken wrap - smörgåsen från helvetet... massor av tunnflytande sås som sölade ned mig... jag åt med bestick och lämnade brödet därhän!!!

TORSDAG:

Ett gläderop är på sin plats... 101,1 kg! TJOHOO!!!!
Jag kan inte hjälpa det, men jag måste erkänna att det känns både roligt och bra att se ett nedåtgående resultat på vågen :-).
Jag skissade lite på om viktminskningen fortsätter så här - med -1 kg/vecka - så bör jag ju kunna komma ned till 84 kg i vecka 26 (träningsvecka 28). Det vore ju en fantastisk kalkyl... Men det är klart... Det kanske inte går så lätt hela tiden... I vilket fall som helst... Sen jag började väga mig hemma (min tredje träningsvecka), har jag ju gått ned 5,9 kg - och det är på snart 6 veckor det!!! Om jag skall ta med läkarvikten tre veckor tidigare 109,8 kg - så har jag gått ned 8,7 kg på snart nio veckor :-) - d v s ca 1 kg/vecka (0,97 kg)!
Detta får tjäna som ännu en påminnelse om att det gäller att hålla sig till planen... Att aldrig tappa fokus eller fotfästet. Det är bara till att fortsätta, för uppenbarligen funkar det :-)!!!
Och när det handlar om att äta ute - så gäller det också att göra sunda val, om och om igen. Inte falla dit och välja snabbmat som pommes och hamburgare. Nej. Jag vill inte! Det måste finnas annat!!!


PROMENAD 1:
22 minuter - hastigheter 5,0-5,2 km/h = 1,9 km ... ungefär... jag minns inte exakt - telefonen ringde...

PROMENAD 2:


FRUKOST:
havregrynsgröt med banan och lite bregott

LUNCH:
kokt torsk, äggsås, potatis, rivna morötter, bröd

MIDDAG:
korvsoppa + smörgås

FREDAG:

Jag vaknade vid halv fem-tiden... Huvudet var fullt av skam- och pinsamhetskänslor. Jag har blivit upplyst om att mycket av "något" verkar konstigt, utåt sett. Eftersom jag är involverad i "något", så påverkar detta mig. Eller rättare sagt - jag kan ju välja att låta det påverka mig, eller inte. Det valet har jag alltid!
Jag försökte tänka bort dem med att jag skall promenera idag, men det hjälpte inte. Jag hade vaknat till liv och då var det lika bra att gå upp. Kanske kan jag få ordning på mig själv efter att jag skrivit av mig lite.

PROMENAD 1:

30 minuter på hastigheter mellan 5,0 och 5,1 km/h tog mig 2,52 km framåt.




FRUKOST:
Havregrynsgröt med banan och en klick bregott

LUNCH:
ost- och kalkonsmörgåsar, blåbärssoppa - frukt

MIDDAG:
stekt bacon, kokt ägg, stekta grönsaker, keso, tomater, banan

LÖRDAG:



PROMENAD 1:

30 minuter på hastigheten 5 km/h tog mig 2,5 km framåt. Det finns stunder när jag känner att jag måste hålla mig fast i handtagen.



FRUKOST:
havregrynsgröt med banan och bregott + 1 kokt ägg

LUNCH:
Färdig portion med kyckling och ngn slags röstipotatis

MIDDAG:
Tacos... köttfärs, tomat, gurka, majs, ost, tacosås

Idag kom jag att tänka på att jag brukade dricka coca cola till tacos. Förr i tiden. Det var inte det att jag blev sugen, utan bara en reflektion.
Det är rätt skönt att ha tappat sugen för sånt :-).
More power to me, folks!

Snart är det melodifestival - del 3. Sen är det en tajt fajt mellan Sherlock och Murdoch Mysteries. Eftersom sambon inte gillar Sherlock - så får jag ju ta o titta på det på SVT play senare...

Senare på kvällen, när det nu var lördag och allt, så fanns det något som triggade igång lusten att äta. Jag kan inte påstå att jag kände mig sugen på något, men i och med att jag visste att det fanns kvar majschips från taco-måltiden tidigare idag, så tänkte jag att jag tuggar i mig dem. Jag tog några stycken och valde sedan att leta upp energiinnehållet i påsen. 100 g ger 500 kalorier. Det är ju lika mycket som en vanlig middag. Huvva! Näe. Inga mer majschips den kvällen! 


SÖNDAG:

Vågen säger fortfarande 101,1 kg.
Det är söndag... Jag vaknade klockan 8. Jag tar det lugnt... Jag lade ju mig för att sova lite grand på eftermiddagen igår. Det är ganska skönt att göra det - en lördag. Nackdelen är väl att jag blir lite groggy vid upvaknandet när jag inte vet hur mycket klockan är o s v. Detta gjorde också att jag inte var trött vid tiotiden på kvällen, som jag brukar :-).
Jag kollade på melodifestivalen och jag har svårt att se hur man kan skicka iväg bidraget med Ranelid. Det var ju löjligt. Men men, något skall man väl ha att irritera sig på och snacka om. Det har ju media sett till. Jag menar, låten gick väl ingen förbi. Och även om inte Ranelid hade varit med i låten, så hade den inte varit mycket att hänga upp i granen. För min del i alla fall. Kanske röstade folk bara för att djävlas... :-). 
Efter Murdoch mysteries fortsatte jag att pyssla. Och titta på några program via SVT play (resten av Sherlock, DAG, Tourette-delen i Skavlan), och vips så var klockan halv två på natten. Det var länge sen jag var uppe så sent :-).
Men tillbaka till denna dag. Jag skall ta en promenad, städa lite, fortsätta pyssla och sedan ta mig till torget för att möta upp en väninna. Vi skall leta upp en film och handla lite mat för att laga mat tillsammans. En bra söndag kan tyckas :-).

PROMENAD 1:

30 minuter, på hastigheter mellan 5,0-5,5 km tog mig 2,65 km framåt.

PROMENAD 2:
Till och från Kortedala Torg - kanske 20 minuter totalt.

FRUKOST:
Grillad kyckling- och vitlöks-philadelpiaost-baguett + te

LUNCH:
Taco- och ravioligratäng med keso och grönsaker.

MIDDAG:
Rödkålssallad med solrosfrön, kycklinggryta med bönor och kikärtor och grönsaker, fazer crisp


Vad har du lärt dig om dig själv den här veckan? 


Det känns som om jag fått in rutinen med morgonpromenader nu. Trots alla utmaningar som slängts framför mig, så har jag sett till att promenera. Jag känner mig dessutom nöjd med att bara ta en promenad om dagen. Det är inte värt att överanstränga sig om man skall få så ont i fötterna som jag hade i början av veckan. Det är bättre att det tar lite tid!
Jag ser dock fram emot ytterligare promenader utomhus, när bara vädret och vägunderlaget behagar att bli bättre. Och så fort jag hade tänkt den tanken, började det snöa... Bara för att djävlas!


Resultat:

måndag: 26 min - 4,5-4,7 = 2 km
tisdag: 30 min - 4,8-5,1 = 2,5 km 
onsdag: 30 min - 5,0 = 2,5 km
torsdag: 22 min - 5,0-5,2 km = 1,9 km
fredag: 30 min - 5,0-5,1 km = 2,52 km
lördag: 30 min - 5 km/h = 2,5 km
söndag: 30 min - 5,0-5,5 km = 2,65 km + T o R Kortedala Torg

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).