CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

söndag 19 februari 2012

Vecka 8 - 2012

MÅNDAG:

Oj... Idag börjar min tionde träningsvecka! Det känns bra!!! Och vågen visar 100,8 kg. Det är också en trevlig känsla... Nu blir det promenad!!!

PROMENAD 1:
30 minuter, 5,1-5,2 km/h tog mig 2,57 km framåt.

På eftermiddagen fick jag resultatet av gårdagens promenad utomhus; ont i smalbenen. Först undrade jag vad det var som gjorde ont, men jag kom på det rätt så snabbt. Det var då jag blev glad för att jag hade köpt mig promenadbandet, för som sagt... Om jag hade haft som ambition att gå en halvtimma om dagen då (eller en timma om dagen som läkaren sade), så hade det inte blivit så värst många promenader den första, andra eller tredje veckan. Inte när det gör så ont som det gör. Och i det här fallet, efter enbart ca 20 minuters promenad. Det är ju inte klokt!!!



FRUKOST:
Havregrynsgröt med banan och bregott.

LUNCH:
Taco- och ravioligratäng med keso och grönsaker.

MIDDAG:
Kycklinggryta och rödkålssallad.


TISDAG:

Vågen fortsätter att uppmuntra mig... 100,5 kg :-). Ett stort leende sprider sig över ansiktet :-). Det skall bli skoj att se om jag kan nå 100 kg-gränsen på söndag :-).

PROMENAD 1:

30 minuter på hastigheterna 5,2-5,4 km/h tog mig 2,65 km framåt.




FRUKOST:
2 smörgåsar med philadelphiaost, ägg, kalkon och gurka - och blåbärssoppa att dricka

LUNCH:
Kycklinggryta med banan

MIDDAG:
grillad kyckling-sallad med tomat, keso, avocado, gurka och smörgås

ONSDAG:

Jag väntade in lähenhetsmiljömätar-personer - och så försvann tiden för promenad. Jag övade mig i att släppa tanken på att jag misslyckats. Det kommer fler dagar, tänkte jag :-). Det är inte hela världen om jag missar en dag.



FRUKOST:
makrill i tomatsås, kokt ägg, keso och tomater

LUNCH:
Kycklinggryta, tacochips, bröd, tomat

MIDDAG:
Stekt lax, ris, dipsås, stekta grönsaker, hårt bröd


TORSDAG:

Vågen visar 100 kg! Yes! Det känns riktigt roligt!!! Jag hade som mål att jag skulle nå just hundrastrecket senast på söndag :-).


PROMENAD 1:
30 minuter på hastigheter mellan 5,2-5,6 km/h tog mig 2,74 km framåt!

PROMENAD 2:


FRUKOST:
Keso, färska blåbär, kokt ägg och banan - världens godaste frukost???

LUNCH:


MIDDAG:


FREDAG:

Vågen skämta med mig aprillo... Hmmppfh... Den visar 100,7 kg idag... Fy faan, sicken nedgång... Usch... Men det är bara till att kämpa på... :-)...
Ont krut förgås inte så lätt!

Idag är det några saker att förbereda sig inför... Seminarium på Arbetsförmedlningen för de som vill lära sig att skriva sitt cv och sitt personliga brev. Jag skall vara där mellan halv elva och halv ett idag.
Sen blir det pyssel hos en pysselkompis. Jag har några idéer i huvudet om vad jag vill göra... Jag har bara svårt att bestämma mig!
Jag har också beställt halloweenstämplar - som jag hoppas kunna hämta ut efter besöket på Arbetsförmedlingen. Men går inte det, så får jag ju ha en reservplan med mig :-). Jag funderar på något inom genren falsk metallteknik.
Jag visar upp en mask jag gjorde i helgen.

Jag är helsåld på idén med just falsk metallteknik... Massor av aluminiumtejp, akrylfärg och skimmerpasta... Mums... blir resultatet!!!



PROMENAD 1:
30 minuter på hastigheter mellan 5,2-6,0 tog mig 2,69 km framåt. Jag ökade successivt till 6,0 mot slutet. Det kändes riktigt bra att faktiskt klara av att gå så fort i ca 2-3 minuter. Mer av den varan kommer det att bli. Jag lovar!




FRUKOST:
Keso, banan, kokt ägg, blåbär

LUNCH:
Fullkornspasta och köttfärgssås med tomater

MIDDAG:
Ugnsbakad lax, salladsblad, quinoa och tomater


LÖRDAG:

Jag sov oroligt förra natten, eftersom sambon inte kom hem igår, efter utekvällen med kollegorna. När jag ringde och frågade var han höll hus, fick jag reda på att han tydligen ramlat och skadat sig och hamnat på sjukhus. Han sa dock att han skulle till jobbet... Jag blev smått förvånad över detta, men ännu mer förvånad när han kom hem. Detta var precis i ögonblicket jag skulle börja promenera. Han hade tydligen känt att han hade ont i huvudet när han gjort sig redo för arbetet. Han skickades hem istället, för att ta hand om sin lätta hjärnskakning. Och eftersom han var tvungen att lägga sig, så valde jag att inte sätta igång maskinen...
Det blev inget promenerat på hela dagen. Jag fastnade i soffan.


FRUKOST:
havregrynsgröt med banan

LUNCH:
kycklinggryta, banan, rödkålssallad

MIDDAG:
potatisbiffar, korv, grönsaker


SÖNDAG:

Vågen visar 100 kg jämnt. Yes! Jag håller mig till min plan att gå ned ett kilo i veckan :-)!
Klockan är inte mer än 06:00, så jag får vänta med promenaden. För att stävja den värsta hungern, kan jag ju ta en frukt eller något liknande. 

PROMENAD 1:

30 minuter på hastigheter mellan 5,3-6,0 km/h tog mig 2,75 km framåt.

Jag funderar på att ta en promenad utomhus också... Det är ju ett vackert väder, så det är synd att bara gå miste om förvåren!!!

FRUKOST:
keso, banan, blåbär, kokt ägg

LUNCH:
Kycklinggryta med banan och rödkålssallad

MIDDAG:
korvgryta med grönsaker och ngt slags vete



Vad har du lärt dig om dig själv den här veckan? 


Jag ler när jag tänker på att promenera - dels för att det gör mig glad att jag fattat det här beslutet att ta hand om mig själv och min hälsa, men också för att lura hjärnan lite. Det sägs att om man ler, så blir det en positiv reaktion i kroppen. 
Det är dag satt påminna sig själv om vad du äter, så att du inte blir så hård i magen att du inte kan bajsa. Det gick två dagar utan stort A, vilket inte är bra... Det är rätt så konstigt, för på fredagen var det ju bra mat hela dagen... tror jag i alla fall - pasta och köttfärssås till lunch och ugnsbakad lax, quinoa och sallad till middag... Jag har dock märkt att avföringen blir hårdare av t ex bröd... Till skillnad från den lösa varianten jag hade de första veckorna...
Med tanke på att jag inte promenerat på två dagar - förstår jag att jag inte har någon reservplan när det uppstår förändringar i rutinerna... Det vill jag tänka ut och ha en back up-plan för... 
Jag måste erkänna att jag till och från tänker på godis och efterrätter - inte för att jag är sugen, men för att jag blir påmind om dem via TV och annonser. Jag vill hitta ett bra mantra att ta till där - för att inte falla i fällan. Även i hälsotidningarna står det att mörk choklad är nyttigt - men jag avstår ändå - för att slippa falla i fällan. Jag når ju mitt mål fortare om jag avstår från extra kalorier... 
Tidigare i veckan fick jag höra att jag är duktig när jag säger att jag väljer bort ett glas vin i goda vänners lag, när sanningen egentligen är den, att jag inte attraheras av alkohol. Jag vet vad det gjorde för att förstöra mammas och pappas liv, varför jag hellre medvetet väljer bort det ur mitt liv. Jag vill dessutom kunna ta bilen hem efter ett möte med vännerna. Även om jag kan tänka mig att ta ett eller två glas cider, så vet jag ju med mig att det innehåller både socker och alkohol, och min kropp mår inte bra av det. 
Jag märker att jag inte har kramp i yttervaderna längre - fastän jag inte tagit magnesiumtabletter på säkert en vecka...  
Det är också kul att se att viktminskningen fortsätter med -1kg/vecka samt att jag fortsätter att pressa mig själv genom att öka intensiteten i promenaden. Den här veckan har jag ju börjat på 5,1 och avslutat på 6,0 vissa dagar... :-). Gött! Om ett par veckor kan jag ju börja nosa på 7,0 km/h :-).  



Resultat:

måndag: 30 min - 5,1-5,2 km/h - 2,57 km
tisdag:30 min - 5,2-5,4 km/h - 2,65 km
onsdag
torsdag: 30 min - 5,2-5,6 km/h - 2,74 km
fredag: 30 min - 5,2-6,0 km/h - 2,69 km
lördag:
söndag: 30 min - 5,3-6,0 km/h = 2,75 km

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).