CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

söndag 18 december 2011

Träningsinfo från Aftonbladet

"Därför misslyckas du med din träning"

Coachen Elizabeth Gummesson vet hur du vänder misslyckande till succé

Håll motivationen, kom ihåg ditt syfte – och lyckas med din träning.
Motivations– och hälsocoachen Elizabeth Gummesson vet hur man gör.
Är du en av alla de som har svårt att hålla i träningsrutinerna?
Det startar så bra – men sedan är det svårt att fortsätta hålla takten uppe i längden.
Och musklerna vägrar växa eller de där elaka extra kilona stannar envist kvar runt midjan.
Det är väldigt vanligt att vi börjar träna hårt, men slutar när vi inte ser några resultat. Eller, ännu värre, vi är så rädda för att misslyckas att vi inte ens börjar satsa på att förändra vår livsstil och skaffa oss en sundare – och vackrare – kropp.

Orealistiska krav

Hälsocoachen Elizabeth Gummesson är expert på motivation och att tänka rätt – för att lyckas. Hon tror att det många gånger handlar om att vi satt upp för höga mål för oss själva. Därför misslyckas vi med vår träning.
Nyårslöftet kanske är att träna fyra gånger i veckan, skippa godis och chips, laga nyttigare mat och gå upp eller ner fem kilo. Men är det rimligt?
– När man drar igång är man fylld av energi och satsar högt. Det funkar ett tag, sedan kommer en vardag. Har vi inte tänkt till att träningen ska passa in i vardagen så blir det lätt att vi väljer bort träningen. Eller när vi inte märker resultat direkt så stannar det av. Det gäller att börja i en takt som jag vet att jag kommer att hålla och göra träningen till en del av min vardag. Om jag känner att det fungerar så kan jag växla upp och köra mera sedan.

Snyggare kropp och bättre liv

Att träna ska vara lika självklart som att borsta tänderna, tvätta, lämna på dagis eller duscha varje dag. Se träningen som en extra timme på jobbet – en timme som du har stor nytta av.
– Syftet med träningen är viktigt att ha klart för sig hela tiden. Varför tränar jag? Jo, för att det gynnar mig själv och förbättrar mitt liv. Inte för att samhället säger att det är nyttigt, eller för att någon annan tycker att jag ska träna. Tänk: ”Jag har direkt vinning av detta” så blir det lättare att hålla träningsrutinerna.

Elizabeths tips för att lyckas med träningen:

1) Sätt inte upp orimliga krav. Börja lugnt och öka om du känner att det går.
2) Gör träningen till en självklar del av din vardag.
3) Skaffa rutiner. Till exempel fasta träningsdagar eller tider.
4) Formulera ett tydligt syfte varför du tränar. ”Jag vill bli piggare och snyggare” eller ”Jag mår bättre av detta.”
5) Variera din träning. Känner du inte för att jogga – gå på yoga. Känner du inte för att gå på en gruppträning – gymma för dig själv. Har du tröttnat på gymmet – börja med en aktivitet som intresserar dig, gå till exempel en danskurs eller börja med en kampsport.
6) Lyssna på musik eller en bra bok medan du tränar, så blir det lite roligare och tiden går snabbare.
6) Ta hjälp av människor runt omkring dig. Träna med en kompis och peppa varandra.
7) All rörelse är träning: Gå och bowla eller ta en promenad istället för ett glas vin med vännerna. Gör träningen till ett sätt att umgås.
8) Kom ihåg att du styr ditt humör – om du tänker att du är trött och inte har kraft att gå till gymmet så blir det så. Se till att ha rätt attityd så blir det lättare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill säga något :-).